2. Raad van Toezicht

Met de afronding van het jaar 2022 kunnen we constateren dat we na de coronapandemie weer een jaar hebben gehad dat de medewerkers en de vele vrijwilligers het werk van Gevangenenzorg Nederland (hierna GNd) bijna weer op een ‘normale’ manier konden uitvoeren. Een reden tot dankbaarheid.

Hieronder legt de Raad van Toezicht verantwoording af van zijn activiteiten.

Taken en werkwijze Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht houdt toezicht op de directeur-bestuurder en het vastgestelde beleid. Daarnaast heeft de Raad van Toezicht een klankbordfunctie voor de directeur-bestuurder. De bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de Raad van Toezicht en van de directeur-bestuurder zijn vastgelegd in de statuten en het reglement. Met onze interne toezichtkaders willen we duidelijkheid geven ten behoeve van iedereen die betrokken is bij (de financiering van) de activiteiten van GNd. Ik noem de overheid, charitatieve fondsen en kerkelijke gemeenten, bedrijven en particulieren uit ‘de achterban’.

Commissies

De Raad van Toezicht kent twee permanente adviescommissies: de auditcommissie en de remuneratiecommissie. De commissieleden geven zo nodig een terugkoppeling tijdens een vergadering van de Raad van Toezicht. Mede op basis hiervan neemt de Raad van Toezicht zijn besluiten. De auditcommissie is gericht op de bedrijfsvoering, de financiële verslaglegging en het accountantsonderzoek. De remuneratiecommissie voert de jaarlijkse beoordelingsgesprekken met de directeur-bestuurder en adviseert over het bezoldigingsbeleid. Daarnaast heeft deze commissie een rol bij de selectie van kandidaten voor het vervullen van vacatures in de Raad van Toezicht.

Overlegstructuur

In 2022 heeft de Raad van Toezicht viermaal vergaderd met de directeur-bestuurder: op 13 april, 15 juni, 14 september en 7 december. De vergaderingen van de Raad van Toezicht werden voorbereid door de voorzitter van de Raad van Toezicht, de directeur-bestuurder en de directiesecretaris. In iedere vergadering stond een voortgangsrapportage (inclusief financiën) van de directeur-bestuurder op de agenda, zodat de uitvoering van het jaarplan en de bijbehorende begroting te volgen is.

De Raad van Toezicht houdt specifiek toezicht op vier benoemde aandachtsgebieden, te weten:

1) Financiën en Strategie; 2) Zorg en Kwaliteit van handelen; 3) Identiteit en Achterban; 4) HRM en Netwerken. Tijdens iedere vergadering vond een bespreking van één van deze aandachtsgebieden plaats aan de hand van een rapportage door een regiehouder uit de Raad van Toezicht. De regiehouder bereidde de rapportage in afstemming met de directeur-bestuurder voor.

Tijdens de vergaderingen van 13 april, 15 juni en 7 december stond het aandachtsgebied Financiën en Strategie centraal. Het lid van de auditcommissie, Willem Punt, was betrokken bij de voorbereiding van de vaststelling van de jaarrekening 2021, de bijbehorende managementletter en de begroting 2023. Daarnaast overlegde hij periodiek met de directeur-bestuurder over actuele financiële ontwikkelingen. De Raad van Toezicht keurde in zijn vergadering van 13 april het jaarverslag en de jaarrekening over 2021 goed. De goedkeuring van de begroting (in de vorm van het jaarplan) voor 2023 vond plaats tijdens de vergadering van 15 juni (afwijkende termijn in verband met de subsidieaanvraag bij DJI) en op 7 december (definitief jaarplan).Tijdens de vergadering van 15 juni was het aandachtsgebied Zorg en Kwaliteit van handelen geagendeerd. Dit gebeurde aan de hand van een rapportage van Siemon Bezuijen als regiehouder. Op 14 september rapporteerde regiehouder Alrik de Haas over het aandachtsgebied Identiteit en Achterban. Regiehouder Marleen Loof deed tijdens de vergadering van 7 december verslag over het aandachtsgebied HRM en Netwerken.

Zelfevaluatie Raad van Toezicht

Op 16 en 17 november heeft de Raad van Toezicht zijn jaarlijkse zelfevaluatiebijeenkomst gehouden. Hierbij was ook de directeur-bestuurder aanwezig. Andries Knevel hield een causerie over de ontwikkelingen in kerkelijk opzicht binnen de breedte van de achterban van GNd. Aan de hand hiervan discussieerden we over de impact van deze ontwikkelingen op het (toekomstige) beleid van GNd.

Overige besproken onderwerpen

Naast de hierboven al genoemde zaken besteedde de Raad van Toezicht afzonderlijk aandacht aan de volgende onderwerpen.

 Statutenwijziging: In het kader van de Wet bestuur en toezicht rechtspersonen moesten de statuten gedeeltelijk worden aangepast. Conform het bepaalde in artikel 17 van de statuten van de stichting werd op 13 april de voorgestelde wijziging goedgekeurd door het bestuur, waarna de Raad van Toezicht besloot tot aanpassing van de statuten. Deze aanpassing is op 19 augustus doorgevoerd.

 Dossier pensioenfonds PFZW: Dit jaar liepen er nog besprekingen over uiteindelijke afhandeling van de gelijkwaardigheid van de regeling bij a.s.r. en NN aan die van PFZW. Deze besprekingen zijn met ondersteuning van een pensioenadvocaat afgerond. De definitieve toetsingsrapporten van de actuaris zijn aangeleverd en de bedragen aan a.s.r. en PFZW voldaan. PFZW heeft op 18 november bevestigd dat de eigen regeling van GNd voldoet aan de voorwaarde van gelijkwaardigheid. Het dossier is daarmee afgerond.

Beoordeling directeur-bestuurder

De Raad van Toezicht beoordeelt periodiek het functioneren van de directeur-bestuurder. Conform afspraak vond het jaarlijkse evaluatiegesprek plaats aan het eind van het kalenderjaar en wel op 4 december. Alle vastgestelde onderwerpen zijn aan de orde geweest. De remuneratiecommissie heeft namens de Raad van Toezicht haar waardering uitgesproken voor de inzet van de directeur-bestuurder, zeker gelet op de bijzonder hectische ontwikkelingen in het achterliggende jaar.

Afsluiting

De Raad van Toezicht is dankbaar voor de voortgang van het werk in het jaar 2022. De organisatie stond voor bijzondere uitdagingen. We danken alle betrokkenen voor hun inzet. We zijn allen die het werk financieel mogelijk hebben gemaakt zeer erkentelijk voor hun steun.

Geloven in herstel blijkt iedere keer van toegevoegde waarde. Laat de Bijbelse inspiratiebron voor ons werk ons steeds weer kracht geven om ons in te zetten voor de activiteiten van Gevangenenzorg.

Drs. Servaas Stoop

Voorzitter Raad van Toezicht

Samenstelling Raad van Toezicht

drs. Servaas Stoop

Maatschappelijke functie: Burgemeester Gemeente West Betuwe

  • Benoemd op: 2-2-2014
  • Herbenoemd op: 7-12-2022
  • Datum aftreden: 12-2026
  • Herbenoembaar: Nee

Nevenfuncties:

  • Lid comité van aanbeveling van ‘Een handreiking’, reformatorische vereniging voor familieleden van psychisch zieken (onbezoldigd)
  • Voorzitter bestuur Stichting Voorzieningenfonds hospice Calando te Dirksland (onbezoldigd)
    Lid comité van aanbeveling Wereldwinkel Goeree-Overflakkee (onbezoldigd)
    Lid identiteitscommissie Vereniging Gereformeerd Schoolonderwijs te Ridderkerk (bezoldigd)
  • Voorzitter Raad van Toezicht Stichting Gevangenenzorg Nederland (bezoldigd)
  • Lid Raad van Toezicht Stichting Driestar Educatief te Gouda (bezoldigd)
  • Voorzitter bestuur Stichting Van der Koppel-van den Heuvel te Ophemert (qq-functie; onbezoldigd)
  • Lid bestuur Stichting Fruit Tech Campus te Geldermalsen (qq-functie; onbezoldigd)
  • Voorzitter Stuurgroep Fruitpact (onbezoldigd)
  • Lid bestuur Stichting Greenport Gelderland (onbezoldigd)

mr. Alrik de Haas

Maatschappelijke functie: Strafrechtadvocaat bij Weening Strafrechtadvocaten en Raadsheer-plaatsvervanger bij het Gerechtshof ‘s-Hertogenbosch

  • Benoemd op: 1-12-2014
  • Herbenoemd op: 11-12-2019
  • Datum aftreden: 12-2023
  • Herbenoembaar: Ja

Nevenfuncties:

  • Lid van de Tuchtcommissie Amateurvoetbal Regio Noord-Oost te Zwolle (onbezoldigd)
  • Advocaat bij proeve van Bekwaamheid van magistraten in opl. SSR te Utrecht (bezoldigd)
  • Docent Bijzonder Strafrecht Academie te Den Haag (bezoldigd)
  • Voorzitter Stichting Mens en Strafrecht te Utrecht (onbezoldigd)
  • Hoofddocent voor de Beroepsopleiding van de Nederlandse Orde van Advocaten (Strafrecht)
  • Hoofdpraktijk en Leerpraktijk Strafrecht (bezoldigd)
  • Lid Raad van Toezicht Gevangenenzorg Nederland (bezoldigd)

drs. Ing. Willem Punt

Maatschappelijke functie: Directeur-bestuurder Sint Jozefmavo te Vlaardingen

  • Benoemd op: 2-4-2014
  • Herbenoemd op: 07-12-2022
  • Datum aftreden: 12-2026
  • Herbenoembaar: Nee

Nevenfuncties:

  • Lid Raad van Toezicht Driestar Educatief te Gouda (bezoldigd)
  • Bestuurslid St. Schuilplaats te Veenendaal (onbezoldigd)
  • Lid Raad van Toezicht Samenwerkingsverband Passend Onderwijs GO te Middelharnis (bezoldigd)

drs. Siemon Bezuijen

Maatschappelijke functie: Praktijkhouder Psychologenpraktijk Bezuijen

  • Benoemd op: 25-11-2015
  • Herbenoemd op: 9-12-2020
  • Datum aftreden: 12-2024
  • Herbenoembaar: ja

Nevenfunctie:

  • Lid Raad van Toezicht Gevangenenzorg Nederland (bezoldigd)

mr. Marleen Loof

Maatschappelijke functie: Oud-Notaris

  • Benoemd op: 8-12-2021
  • Datum aftreden: 12-2025
  • Herbenoembaar: Ja

Nevenfuncties:

  • Lid Raad van Toezicht Gevangenenzorg Nederland (bezoldigd)
  • Scriba GKV Waterpleinkerk Rotterdam (onbezoldigd)