7. Evaluatie 2022

In 2022 richtten we ons op Geloof en Herstel voor de toekomst. We moesten, anders dan in voorgaande jaren, sturen op afschaling in verband met de financiële ontwikkelingen. We werkten met een negatieve begroting en waren dankbaar dat we dankzij onze reserve de continuïteit van een goede zorg konden waarborgen. We maakten verschil in de zichtbaarheid van herstel, door onder andere hulpvragers naar werkt te begeleiden, maar ook door present te zijn in de navolging van Jezus. ‘Je hebt Mij bezocht in de gevangenis.’

Het Geloof en Herstel voor de toekomst gaven we vorm door continuïteit in ons zorgaanbod. Behalve op de basisprogramma’s ook op een aantal specifieke projecten:

• In 2022 is gestart met de pilot Maatwerk in PI Alphen a/d Rijn. Op verzoek van de minister voor Rechtsbescherming is deze pilot gestart met als vraag te bezien hoe de geleerde lessen uit de succesvolle pilot De Compagnie (2016-2021 PI Krimpen a/d IJssel) op een duurzame wijze in het reguliere proces van de gevangenis kunnen worden geïmplementeerd.
  • Met de Reclassering is een overeenkomst gesloten voor een meerjarige pilot om vrijwilligers in te zetten bij Reclasseringstoezicht. De praktijk leert dat dit intensieve trajecten zijn, waar vrijwilligers te maken krijgen met o.a. psychosociale problematiek.
  • De bedoeling was om SOS ForZo op te schalen naar meerdere klinieken. Helaas was er buiten de Van Mesdagkliniek minimale belangstelling. Door het achterwege blijven van een financieel perspectief hebben we eind 2022 moeten besluiten dit programma voorlopig op on hold te zetten.
  • Hulpvragers wisten GNd te vinden, zodat er weer vele bezoeken en cursussen plaats konden vinden. In totaal wisten we zo ruim 1.800 hulpvragers, in detentie, tbs, nazorg en als achterblijver, te bereiken.

Ons werk spiegelen we daarbij aan het Zorg Ethisch kwaliteitsModel (ZEM), behorend tot de presentietheorie

• Begin 2022 vond een Lift&Shift plaats van onze systemen naar de cloud. Tevens voerden we verbeteringen door in ons crm-systeem en daarmee ook in de gekoppelde vrijwilligersportal. Dit alles ten behoeve van een betere registratie en de daaruit voortvloeiende begeleiding van vrijwilligers en hulpvragers.
  • We speelden in op de actualiteit qua arbeidsomstandigheden door beleid op flexibel werken, aanpassingen n.a.v. de cao en het in kaart brengen van mogelijkheden om programma’s onderling te versterken en de daarbij horende inzet van medewerkers en vrijwilligers.
  • De positie van GNd als betrouwbare en deskundige organisatie op het terrein van herstel versterkten we door ons werk begrijpelijk en pakkend te presenteren voor hulpvragers, donateurs, gevangenismedewerkers, kerken, enz. We gebruikten daarvoor de GNd-website, social media en presentaties. Op deze wijze heeft GNd een herstelgemeenschap met een kloppend hart voor onze doelgroep.
  • We zien dankbaar terug op alle financiële bijdragen van donateurs, kerken, bedrijven, fondsen en subsidies, waardoor wij ons werk mogelijk konden maken. Er was zelfs sprake van groei. We eindigden zoals begroot met rode cijfers. . Vanaf 2023 sturen we weer op een 0-begroting.