6. Aandacht voor de maatschappij

6.1 Samenlevingsorganisatie

Als samenlevingsorganisatie brengen we (een stukje van) de maatschappij naar binnen. Dat doen we door onze programma’s en cursussen aan te bieden die gericht zijn op herstel, werk, een luisterend oor en praktische hulp. Daarbij werken we nauw samen met andere partijen als de Reclassering, Stichting Ontmoeting, Perspectief Herstelbemiddeling, andere organisaties die lokaal justitieel vrijwilligerswerk doen, enz. om als filantropische makelaar te zorgen voor herstel tussen ‘binnen en buiten’.

“Gevangenenzorg Nederland en Ontmoeting delen de passie in zorg voor mensen die in contact met Justitie zijn en steun nodig hebben. Samen helpen we om hun leven weer op de rit te krijgen. We trekken met elkaar op, om een aanbod te doen naar de cliënt in zowel informele als formele zorg en zien de meerwaarde van deze verbinding. Voor elkaar zijn we een vindplaats voor het doen van een open aanbod in zorg en ondersteuning. Hiermee willen we kansen vergroten voor het snel oppakken van soms lastige vraagstukken. Met elkaar bieden we een brede service aan zowel de cliënt als de verwijzer. Samen bieden we doorlopende aandacht en zorg.”

- Agnes de Vries, medewerker intake en relatiebeheer Ontmoeting FZ

6.2 Maatschappelijke Raad

De Maatschappelijke Raad levert een bijdrage aan de ontwikkeling van het beleid van GNd en functioneert als extern klankbord en adviesorgaan voor de directeur bestuurder. De Raad bestaat uit 10 leden en vergadert jaarlijks. Tussentijds geeft de MR gevraagd of ongevraagd advies. De brede samenstelling en deskundigheid van de Maatschappelijke Raad, hun verankering in de samenleving en hun interesse voor ons werk, maakt de Maatschappelijke Raad tot een zeer waardevol adviesorgaan. De Maatschappelijke Raad bestond in 2022 uit de volgende leden:

“Ik heb in tbs-klinieken met eigen ogen gezien hoe heilzaam het werk van Gevangenenzorg Nederland is. Dat er iemand op bezoek komt bij mensen die door de rest van de samenleving de rug toe worden gekeerd. Dat een training in slachtofferbewustzijn mensen stappen laat zetten naar herstel van ernstig beschadigde relaties. Als lid van de Maatschappelijke Raad probeer ik mijn deskundigheid en netwerk in te zetten om dit werk te ondersteunen.”

- Michiel van der Wolf lid Maatschappelijke Raad

“Werken aan herstel en aan perspectief. Daaraan geeft Gevangenenzorg met veel vrijwilligers elke dag weer handen en voeten. Gedreven door de overtuiging dat elk mens een kostbaar schepsel van God is.”

- Kees van der Staaij, lid Maatschappelijke Raad

6.3 Support vanuit de achterban

De betrokkenheid van de vaste gevers als donateurs, kerken en bedrijven was in 2022 evenals in voorgaande jaren opnieuw groot. Daar zijn we dankbaar voor. We mochten € 1,2 miljoen aan achterbaninkomsten ontvangen. Dat is 45% van de totale inkomsten. Al met al is er een stevig draagvlak voor ons werk in de samenleving en onze achterban. Dat geeft ons moed om ons werk met veel vertrouwen voort te zetten.

“We ervaren als actiecomité een prettige samenwerking met Gevangenenzorg Nederland vanwege het pro-actief meedenken in het onder de aandacht brengen en houden van het goede doel bij leerlingen. We zijn dan ook blij dat we dit jaar mogen samenwerken met Gevangenenzorg Nederland om zo als school ons steentje te kunnen bijdragen aan de terugkeer van ex-gevangenen in de maatschappij.”

- Lid actiecomité Van Lodenstein College Barneveld

Particulieren

In 2022 mochten we € 736.339 aan donaties ontvangen, een lichte stijging (0,5%) t.o.v. 2021. Dit laat zien dat onze donateurs betrokken en loyaal zijn, ondanks de energiecrisis en koopkrachtvermindering.

In 2022 is een breed opgezet online donateursonderzoek gehouden onder ruim 2.000 donateurs. De uitkomsten laten een sterke verbinding en een bemoedigend commitment zien van donateurs met de kernwaarden en missie van onze organisatie.

“Alle ontvangen nieuwsbrieven heb ik bewaard, om op het juiste moment in een gesprek iets daarvan te laten lezen/delen met mensen die hier niet van op de hoogte zijn. Heldere informatie van blijvende waarde!”

- Marieke, donateur

Kerken

De inkomsten uit kerken zijn uitgekomen op € 288.000. Dit was boven verwachting en ruim boven de begroting van € 265.000. We noemen graag enkele bijzondere donaties. Kerk in Actie ondersteunde ons project in de Forensische Zorg met € 10.000. Ook bijzonder om te noemen is de opbrengst voor Gevangenenzorg Nederland uit de rommelmarkt van de Hervormde Gemeente Waarder. Deze kon in mei van het afgelopen jaar gelukkig weer plaatsvinden en bracht meer dan € 10.000 op. De Hervormde Gemeente Barneveld hield in 2022 een speciale actie mede naar aanleiding van verschillende catechisatielessen door ex-gevangene Wilfred Kols. De gehele actie bij elkaar zorgde voor een prachtige bijdrage van € 10.000 aan het werk en de missie van Gevangenenzorg Nederland!

In de loop van 2022 kwamen de presentaties in kerken weer goed op gang. Uiteindelijk hebben we 58 presentaties in kerken gehouden, een toename van 25 ten opzichte van het jaar 2021. Onze voorlichting geven we in de volle breedte van de gemeente, van jong tot oud.

Kinderen en jongeren zijn misschien nog geen donateurs maar wel doenateurs. Door hun hoge actiebereidheid en hun snelle resultaatgerichtheid zijn ze van grote betekenis!

Naast het reeds ontwikkelde kinderkadofilmpje en de bijbehorende spaarpot voor kinderen tot 12 jaar hebben we in 2022 voor de jeugd vanaf 12 jaar het Nacht in de bak concept ontwikkeld. Jongeren gaan vrijwillig in lockdown voor het herstel van een ander. Deze sponsoractie gaan we in 2023 verder inzetten.

Bedrijven

Bij ondernemers en bedrijven is er ook sprake van grote betrokkenheid en loyaliteit aan ‘onze zaak’. We mochten € 162.000 aan financiële bijdragen ontvangen. Dat was een daling van 11% ten opzichte van 2021. Maar gezien de capaciteit die we hiervoor konden vrijmaken en de beperkende mogelijkheden door corona voor bijvoorbeeld een gevangenisbezoek, mogen we alleszins tevreden zijn.

Fondsen

De bijdragen van fondsen zijn 11% gedaald ten opzichte van 2021 en kwamen uit op €350.000. Gevangenenzorg Nederland hecht sterk aan een goede samenwerkingsrelatie met vermogensfondsen. Het gaat daarbij niet alleen om donaties maar ook om deling van kennis om gezamenlijk projecten te kunnen realiseren.

Online Marketing

In 2022 hebben we onder meer door middel van online marketing ingezet op het vergroten van de naamsbekendheid van Gevangenenzorg Nederland. Facebook en Instagram waren belangrijke kanalen. We plaatsten verhalen video’s en advertenties met weggevers zoals verhalenbundels.

Verder wordt de rol van online fondsenwervend steeds belangrijker. We zoeken effectieve kanalen voor het werven van nieuwe contacten en donaties. Onze inzet daarbij is niet alleen het verkrijgen van een donatie, maar ook van binding over en weer met de donateur. Dit is een zoektocht vol uitdagingen. We monitoren de kosten en baten en het perspectief. In 2023 zullen we in het kader van leadgeneratie ook inzetten op adverteren op platforms als Family7, Groot Nieuws Radio en diverse websites van media als het ND en het RD.

Website donaties

Het aantal website donaties laat een gestage stijging zien door de loop der jaren. In 2022 is er €26.000 online gedoneerd, ten opzichte van €18.000 in 2021. De stijging wordt veroorzaakt door de toegenomen bekendheid via Facebook, Instagram en Google Ads.

Actieplatform

In 2022 is een apart online actieplatform ingericht onder de naam www.actievoorgevangenenzorg.nl. Deze actiesite is bedoeld om de achterban in staat te stellen allerlei vormen van sponsoracties voor Gevangenenzorg Nederland te kunnen doen, waarbij ze giften uit hun eigen netwerken verzamelen voor Gevangenenzorg. Een soort van digitale collectebus dus. De actiesite is daarnaast heel geschikt voor gebruik door kerken en scholen. In 2023 moet dit actieplatform ‘tot leven’ komen en zetten we in op het enthousiasmeren van particulieren en kerken en scholen uit onze achterban om acties te gaan doen.

Communicatie

Presentaties en gastlessen

In 2022 zetten we sterker dan voorgaande jaren in op presentaties binnen de kerken en op gastlessen. Met presentaties kunnen we kerken die ons steunen iets teruggeven. Bovendien verwachten we onder de kerkleden onze potentiële donateurs te vinden. Vanuit gaslessen op scholen verwachten we een toenemend aantal leerlingenacties voor ons werk. Aansprekend hierbij was de inzet van 4 ex-gevangenen.

In de eerste maanden konden we vanwege corona nog geen presentaties geven. Daarna kwamen de aanvragen goed op gang. We gaven 58 presentaties in kerken en kwamen op 26 scholen waar we in totaal ongeveer 80 gastlessen gaven. Uit de presentaties kwamen 23 machtigingen voor een donateurschap voort.

Ondertussen werkten we aan een kwalitatieve verbetering van de presentaties door de pr-vrijwilligers te voorzien van aantrekkelijke materialen die ook het werven van donateurs moeten vergemakkelijken.

Preventie

We merken dat steeds meer scholen, zowel seculier als christelijk, ons benaderen voor gastlessen in het kader van criminaliteitspreventie. Dat leidde ertoe dat we in 2022 een start maakten met het verkennen

van onze mogelijkheden voor een preventieprogramma gericht op leerlingen van middelbare scholen. Ondertussen gaven we al samen met onze pool van ex-gevangenen lessen op diverse scholen. Waarbij de nadruk lag op leerlingen bewust maken van de (soms verstrekkende) gevolgen van hun keuzes. In 2023 willen we in gesprek met organisaties die die ervaring hebben op het gebied van preventielessen, met scholen over wat zij nodig hebben, met de politie over wat zij tegenkomen. Op basis daarvan schrijven we een lesprogramma.

Media-aandacht

Media-aandacht was er in 2022 weer volop. We waren bijvoorbeeld te horen via 3 podcasts. In één daarvan, BloedBand van Hart van Nederland, vertelde een achterblijver over de detentie van haar zoon en hoe belangrijk de ondersteuning van een vrijwilliger van Gevangenenzorg voor haar was. Daarnaast gaven we 7 interviews aan bladen en voor websites. Dankbaar zijn we ook voor de bijzondere uitzending die het EO tv-programma Crux in november maakte van onze vrijwilliger Johan en zijn hulpvrager Terio.

Ook via onze eigen sociale media (Facebook, Instagram en LinkedIn) zochten we de publiciteit.

In het najaar hielden we een betaalde mediacampagne gericht op onze merkbekendheid in magazines als Visie, Gezinsgids, Opwekking en kerkelijke bladen als de Wekker, Saambinder en Waarheidsvriend. Daarnaast adverteerden we online op RD, ND en CIP. Nu we geen gebruik meer maken van bijsluiters, verspreidden we onze najaarsmediacampagne over meerdere bladen in de verschillende denominaties, en beperkten we ons niet zoals voorgaande jaren uitsluitend tot de printedities van RD en ND. Op die manier kwamen we toch onder de aandacht van de lezers van de landelijke kerkbladen.

Nieuwsbrieven

Onze nieuwsbrief verscheen 6 keer. Met als thema’s: reclassering; herstelbemiddeling, kerk en detentie en achterblijvers. We brengen de verschillende zorgprogramma’s onder de aandacht en vertellen wat de impact van de inzet van onze vrijwilligers is. Daarnaast brachten we dit jaar voor het eerst een paasmailing uit.

Eind 2022 telde de nieuwsbrief een oplage van ruim 15.000 adressen (print) en 4.000 (digitaal). In 2021 had de nieuwsbrief een oplage van bijna 16.000 adressen (print) en ruim 2.700 (digitaal).

Klachten

We zijn dankbaar dat we in 2022 geen klachten hebben ontvangen.

Subsidies

In 2022 ontvingen wij € 1.128.000 aan subsidies. Dat was vrijwel gelijk aan het bedrag dat we 2021 ontvingen. € 175.000 daarvan was bestemd voor het eerste jaar van het 3-jarige pilotproject Maatwerk en € 67.200 was gelabeld aan SOS.

Voor 2023 geldt een vernieuwd subsidiekader met verzwarende voorwaarden ten aanzien van registratie van activiteiten en VOG verklaringen.