5. Aandacht voor

onze hulpverleners

‘Straf moet er zijn, maar ieder mens heeft een geschiedenis'

Jan doet al sinds 2013 bezoekwerk onder gevangenen. Een boek van de Russische schrijver Dostojevski ‘Aantekeningen uit het dodenhuis’, bracht hem ertoe zich aan te melden als vrijwilliger bij Gevangenenzorg. “In dit boek worden de gevangenen geen criminelen genoemd, maar ongelukkigen. Daarin hoor je: ‘Het kan mij ook gebeuren, want een ongeluk kan iedereen treffen.’ Hoeveel mensen zijn niet op het randje terechtgekomen, net niet in de gevangenis? In het boek koken de omwonenden van de strafkolonie met Kerst en andere feestdagen voor deze ongelukkigen Ze zien ze zitten. Onze gevangenissen staan achteraf, op een industrieterrein. Maar gevangenen zijn onderdeel van de samenleving. Misdaad moet wel bestraft. We zijn het niet eens met de daad, maar we moeten wel oog hebben voor hoe de mens daartoe komt.”

Dan begint Jan te vertellen over een zedendelinquent die hij bezocht, iemand die zelf ook ooit was misbruikt door een man die hij volledig vertrouwde. Of die jongen van 22 die al voor de zesde keer in de gevangenis zat toen Jan hem bezocht. Zo beschadigd in zijn jeugdige leven. “Straf moet er zijn, maar ieder mens heeft een geschiedenis. Vaak zijn ze ertoe gekomen na allerlei gebeurtenissen. Het is heel fijn om die mensen te kunnen laten merken dat er anderen zijn die aan hen denken. Dat doet mensen goed.”

Bijzonder is het contact dat Jan heeft met Chris, een inmiddels ex-gevangene die diep in de drugswereld zat. De eerste ontmoeting die hij in de gevangenis met Chris had, staat hem nog op het netvlies. “Er kwam een man binnen met een blozend, open gezicht; een spontaan iemand. Het klikte gelijk. We konden ontspannen en vrijuit spreken. Chris had het erg moeilijk in die tijd, omdat hij privé in een complexe situatie zat.” Niemand van zijn familie kwam nog op bezoek, iedereen had zich van hem afgekeerd. Jan bezocht Chris vaak in de gevangenis. En Chris vond dat heel bijzonder. “In de gevangenis is een wonder gebeurd”, vertelt Jan. “Chris is er veranderd van een leeuw in een lam.” Chris kwam tot geloof. Nadat Chris vrijkwam, bleven ze contact houden “We hebben hele fijne gesprekken gehad. Ik heb kunnen zien dat het een stuk beter met hem gaat, dat hij een nieuw leven opbouwt, ver weg bij zijn verleden. Het gaat zo goed met hem, dat we het bezoek nu afbouwen.”

-Bezoekvrijwilliger Jan

Vrijwilligers

Samen met onze 635 onbetaalde collega’s gaan we voor herstel. Deze goed getrainde vrijwilligers brengen hun bezoeken in gevangenissen, tbs-klinieken en bij achterblijvers. De coaching en ondersteuning door de betaalde medewerkers maken het de vrijwilligers mogelijk een optimale bijdrage te leveren met hun luisterend oor, door cursussen te geven of praktische ondersteuning waar nodig.

We waren blij dat we onze programma’s weer konden opstarten na het opheffen van de coronamaatregelen en de vrijwilligers weer écht één op één in contact konden komen met de hulpvragers.

“Wat was de Vrijwilligersdag weer goed! Een prima sfeer en alles weer super geregeld! Ik heb ervan genoten en ook een aantal ‘collega’s’ gesproken, we waren allemaal dezelfde mening toegedaan. Het is toch heel fijn om elkaar zo te ontmoeten. Wat zijn er gedreven mensen bij! En tot slot een heerlijke lunch, helemaal goed! Volgend jaar hoop ik weer bij te zijn.”

- Linda, vrijwilliger

Trainingen

In 2022 konden we weer 6 basistrainingen aan in totaal 54 vrijwilligers geven. Zo konden we de wachtlijst hiervoor gedeeltelijk wegwerken. De belangstelling om vrijwilliger te worden bij GNd is nog altijd onverminderd groot. Hierdoor telde onze vrijwilligerspool op 31 december 2022 635 vrijwilligers.

Naast de basistraining werden er diverse andere trainingen en toerustingsbijeenkomsten gegeven voor Meet Up (4), diverse SOS-varianten (5), Nazorg (4), CAO(3), Chat (2) en AvA (3)

Vrijwilligersdag

Op zaterdag 1 oktober konden we onze jaarlijkse Vrijwilligersdag houden. Ditmaal in Hart van Vathorst in Amersfoort rondom het thema Herstel. Met 179 aanwezigen stonden we in 2 workshoprondes stil bij dit thema door middel van ervaringsverhalen en informatie rondom ‘de gevangene en zijn netwerk’, ‘herstelgericht werken binnen de PI’ en ‘Perspectief Herstelbemiddeling’.

“Vrijwilligerswerk is onbetaalbaar. Daar zouden we eigenlijk iedere dag bij stil moeten staan. Dus zeker op de Dag van de Vrijwilliger. Het was zeer inspirerend om met de vrijwilligers in gesprek te zijn en te horen over de vele manieren waarop zij zich inzetten voor de gedetineerden. Daarvoor verdienen ze veel dank en waardering. Ik hoop dat we nog vele jaren op hun inzet mogen rekenen”

- Wim Saris, directeur-generaal DJI

Bijzondere aandacht

Op 7 december, de Dag van de Vrijwilliger, waren diverse vrijwilligers uitgenodigd door Wim Saris, (directeur-generaal DJI) om in de PI Alphen aan den Rijn met elkaar in gesprek te gaan. Dit werd bijzonder op prijs gesteld.

Staf

Op een professionele wijze geven de betaalde collega’s met passie vorm aan de zorgprogramma’s, fondswerving & communicatie en ondersteunende diensten als financiële administratie, officemanagement en ICT. In 2022 werkten er door het jaar heen 40 medewerkers (29,3 fte).

De aansturing vindt plaats door een driehoofdig MT, bestaande uit Hans Barendrecht, directeur bestuurder, de manager Zorgprogamma’s & Vrijwilligers en de manager Fondswerving & Communicatie.

Toezicht wordt gehouden door de Raad van Toezicht middels Good Governance.

Na vertrek van collega’s werd er een aantal keren succesvol nieuwe medewerkers geworven.

Naast teamscholing, bekwaamden diverse collega’s zich verder door aanwending van hun loopbaanbudget.

“Ik werkte tot voor kort in de Van Mesdagkliniek. Daar heb ik gezien dat mensen in de tbs of gevangenis naast dader vaak ook slachtoffer zijn. Een luisterend oor, zonder oordeel kan dan geweldig helend zijn. Vanuit mijn nieuwe rol bij Gevangenenzorg hoop ik heel veel van deze ontmoetingen tot stand te mogen brengen. Ik beleef ontzettend veel plezier aan het werk. Door de verhalen die ik dagelijks mag horen, ben ik nog meer gaan geloven in herstel.”

- Gert Krijgsheld, maatschappelijk werker