3. Drijfveren

Geloof in herstel

Ons leven is een kostbaar geschenk. Het verdient bescherming en respect. Criminaliteit heeft daar geen boodschap aan. Dat is zonde, want er zijn alleen maar verliezers. En zo worden mensen slachtoffer, voelt de samenleving zich onveilig en laat de dader z’n familie achter met verdriet, schaamte en grote zorgen.

De rechter veroordeelt de dader wel, maar dat is niet genoeg! Gerechtigheid vraagt óók om barmhartigheid. Dat is wat God ons leert in de Bijbel en wat Jezus bracht en deed.

Daarom reiken we (ex-)gevangenen, tbs-patiënten en hun familie de helpende hand om samen te werken aan herstel. Dat doen wij met een landelijk netwerk van vrijwilligers en met steun van kerken, bedrijven, fondsen en particulieren. Want, wie redt het om in z’n eentje zijn vastgelopen leven weer vlot te trekken? Persoonlijke aandacht en verantwoordelijkheid staan bij ons centraal. We maken tijd om samen te ontdekken wat er fout ging en wat er nodig is om het leven om te buigen naar een nieuwe toekomst.

Gevangenenzorg Nederland is een stem uit de samenleving die vindt dat niet criminaliteit maar geloof in herstel het laatste woord mag hebben. Dáár zetten wij ons voor in, uit liefde tot God en de medemens.

Missie en visie

Onze missie is ‘geloof in herstel’, d.w.z. we reiken (ex-)gevangenen, tbs-patiënten en hun familie de helpende hand om samen te werken aan herstel. Dat doen wij met een landelijk netwerk van betaalde en onbetaalde medewerkers en met steun van kerken, bedrijven, fondsen en particulieren. Onze kernwaarde ‘barmhartige gerechtigheid’ en persoonlijke aandacht en verantwoordelijkheid staan bij ons centraal.

Onze visie is om in weerwil van veranderende maatschappelijke omstandigheden, met een geduldig hart, liefdevolle ogen, gespitste oren en milde handen, present zijn bij gevangenen, tbs-patiënten en hun familie en hen helpen naar een nieuwe toekomst zonder criminaliteit en detentie. Wij willen daarbij gebruik maken van de groeiende technologische mogelijkheden. Steun uit de samenleving en samenwerking met stakeholders is daarbij essentieel. Daarom willen we onze organisatie en ons werk sterker positioneren.

Wettelijk kader

Sinds de opheffing van de NJO-regeling in 2021 ontbreekt het voor ons werk aan een wettelijk kader. Voorheen gaf de NJO-erkenning vrijwilligersorganisaties een basisrecht om buiten reguliere bezoektijden gevangenen en tbs-gestelden één op één te bezoeken in een aparte bezoekcel. Met het vervallen van deze regeling is het organiseren van een bezoek lastiger geworden Ook de administratieve druk is toegenomen als gevolg van een nieuwe subsidieregeling. Samen met drie andere vrijwilligersorganisaties – Bonjo, Exodus en Humanitas – wordt daar middels lobby bij de overheid aandacht voor gevraagd. In september was er een plezierige en constructieve kennismaking met minister Franc Weerwind, minister voor Rechtsbescherming. Er is een jaarlijks gesprek toegezegd.

Privacy

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en andere privacyregels vragen van GNd een juiste en transparante verwerking van persoonsgegevens. GNd verzamelt en gebruikt de gegevens voor specifieke en legitieme doeleinden. De persoonsgegevens worden veilig bewaard en er zijn passende technische en organisatorische maatregelen genomen om de gegevens te beschermen tegen ongeautoriseerde toegang, verlies of diefstal. Daarnaast heeft GNd ervoor gezorgd dat personen de juiste rechten hebben om hun persoonsgegevens te controleren, te wijzigen of te verwijderen.

Logo en internationale samenwerking

Gevangenenzorg Nederland (GNd) is lid van Prison Fellowship International (PFI), dat in ruim 100 landen vertegenwoordigd is. PFI heeft als non-gouvernementele organisatie een consultatieve status in de Economische en Sociale Raad van de Verenigde Naties (ECOSOC) en neemt actief deel aan VN Alliantie van Ngo’s met betrekking tot misdaadpreventie en strafrecht.

GNd participeert als Advisory Council in de Global Capacity Initiative van PFI. Het betreft advisering aan PFI over programma’s en strategisch beleid.

Door ons lidmaatschap van PFI hebben wij in de loop der jaren diverse aansprekende projecten voor gevangenen kunnen ontwikkelen.

Alle leden van PFI hebben net als GNd de Bijbel en de geloofsbelijdenis van Nicea als basis. Het logo van GNd is een variatie op het logo van PFI dat gebaseerd is op de Bijbeltekst uit Jesaja 42:3 “Het geknakte riet zal Hij niet verbreken (…) naar waarheid zal Hij het recht voortbrengen”.