8. Vooruitkijken

naar 2023

Met lef aan de basis

Reflecterend op alle ontwikkelingen, is onze overtuiging dat we MET LEF AAN DE BASIS mogen staan. Onze vrijwilligers komen écht binnen bij de hulpvragers. Dat is het begin, de basis, van alle verandering. En ja, dat willen we met lef doen. Met het hart, in alle vrijmoedigheid, vriendelijkheid en volharding. En dat zowel in het verlenen van zorg als in het vragen aan achterban en partners om met ons mee te doen.

In 2023 gaan we de basis van onze herstelzorg verder versterken, inhoudelijk en financieel. We kruipen met deskundigen door onze programma’s en werkwijze en kijken hoe het slimmer en beter kan. En dat gaan we ook doen met onze fondswerving. Een mooie stimulans daarbij is ons jubileumjaar (30 jaar).

Versterking basisaanbod herstelzorg

Onze vrijwilligers ontmoeten al 30 jaar (ex-)gevangenen, tbs-patiënten en hun achterblijvers. Ze zijn persoonlijk present en hebben een unieke rol in een veranderingsproces (desistance). Onze vrijwilligers komen binnen bij de mens. Het zo ‘gezien worden’ worden als mens is essentieel voor het geloof in herstel bij onze hulpvragers. Daarom koesteren we ons bezoekwerk. Het staat aan de basis van een nieuwe toekomst.

De basis in ons werk is de Menselijke maat, Relatie en Presentie. Gaan we in bezoekwerk een langere ‘relatie’ aan met gevangenen, middels de Meet Up (presentie op een leefafdeling) bereiken we andere gevangenen (o.a. jongvolwassenen) die we normaliter niet bereiken.

In 2023 zal ons SOS-aanbod alleen in PI’s worden aangeboden met focus op de SOS Cursus /Meeting en SOS Individueel. In specifieke nazorgtrajecten kan SOS Follow Up aangeboden worden.

Na detentie is een baan van groot belang om ‘buiten’ te blijven. Maar de voorbereidingen hiervoor beginnen binnen, in detentie. We doen dit via Maatwerk, een 3-jarige pilot in de PI van Alphen a/d Rijn.

De pilot met de Reclassering zal in 2023 een vervolg krijgen. De inzet is om 50 nieuwe trajecten te starten. Tevens komt er in 2023 wetenschappelijk onderzoek naar de inzet van vrijwilligers bij de reclassering.

GNd zet voorts in op de aangegane samenwerking met Stichting Ontmoeting inzake opvang en huisvesting na detentie. GNd begint vroegtijdig in detentie en Ontmoeting kan de zorg na detentie voortzetten. Het is een veelbelovend aanbod, maar het vraagt ook de nodige tijd om het ingebed te krijgen binnen detentie.

In Aandacht voor Achterblijvers (AvA) blijft de focus op bezoektrajecten, onze adviserende rol via bel- en mailconsulten en het chataanbod. Daarnaast continueren we het kindercadeauproject en onze samenwerking met Reclassering Bureau Buitenland rondom thuisfrontdagen. Ook is er bescheiden aandacht voor een lotgenotencontact. In 2023 hopen we ervaring op te doen met een tweetal zgn. Ontvangstplekken bij PI’s.

Waar we bij PI’s obstakels merken voor vrijwilligerswerk vanwege de nadruk op straffen en veiligheid, zien we binnen de Forensische Zorg (ForZo) een meer open houding. Onze vrijwilligers worden gezien als een trouw, alternatief sociaal netwerk. Forensisch Psychiatrische Klinieken (FPK’s) en Forensisch Psychiatrische Afdelingen (FPA’s) ontvangen ons met open armen. Hierdoor hebben we de afgelopen jaren een stijgende lijn in het aantal bezoektrajecten gerealiseerd. In 2023 streven we naar een stabilisering. Er is een verbinding met de pilot met de Reclassering omdat de nodige instroom uit de forensische sector komt.

Geschakeerde samenwerking met vrijwilligers

In het werk van GNd draait het ten diepste om één vraag: wat is de juiste zorg die wij kunnen bieden die de hulpvrager nodig heeft om zich te kunnen verhouden tot de fragiliteit van zijn bestaan? Met andere woorden: van minder kwetsbaarheid naar meer kracht. Als het goed is zijn alle aspecten van onze zorgverleners (maatschappelijk werkers en vrijwilligers) én alle andere organisatieaspecten daarop gericht. Dit is niet statisch, maar dynamisch.

In 2022 is een proces in gang gezet ons zorgaanbod intern meer te clusteren tot DAF: Detentie, Achterblijvers en Forensische Zorg. De inzet om teams als bijv. GZ en SOS samen te voegen, waardoor kennis breder ingebed zal zijn binnen GNd met stabielere teams. Tevens is de PI-verantwoordelijke bekend met alles wat in zijn/haar PI speelt en is kennis minder versnipperd. Hierdoor kan er sneller en breder gebruik gemaakt worden van ons programma-aanbod. In de focus-PI’s zijn we wat meer kind aan huis en steken we in op warme, regelmatige contacten. Deze herstructurering krijgt in 2023 verdere uitwerking.

Tendensen in de samenleving (digitalisering, individualisering) en maatregelen in het werkveld (VOG-beleid, verplichting urenregistratie, versobering in gevangenissen) vragen meer coördinatie. Tóch willen we er alles aan doen om tenminste het bestaande activiteitenniveau voort te zetten. Eigenlijk zouden we nog meer mensen willen helpen. Het probleem zit ‘m niet in het vrijwilligersaanbod. We weten ons gezegend met ruim 650 vrijwillige collega’s die gemiddeld zo’n 7 jaar hun tijd geven en er is veel belangstelling voor ons werk. Het knelpunt is de financiering van de coördinatie.

De spanning tussen nood zien en kunnen helpen, willen we proberen te verkleinen. We laten daarom externe deskundigen met ons meekijken in de keuken. Het past in de levensloop van GNd en de beweging die we maken om MET LEF AAN DE BASIS te staan en altijd open te staan voor verbeteringen. Deze audit zal de kwaliteit van onze werkwijze en processen in kaart brengen én voorstellen doen voor verbeteringen.

Wij hopen dat we met de opbrengst van de audit in 2024 verbeteringen kunnen doorvoeren en tevens verder kunnen met een bredere organisatorische uitwerking van het Zorg Ethisch kwaliteitsModel (ZEM) uit de Presentietheorie. Een en ander met onze passie om onze hulpvragers onze best mogelijke zorg te kunnen verlenen.

Vergroting effectiviteit & efficiency & inkomsten achterban

Op het gebied van communicatie voeren de komende jaren twee thema’s de boventoon: branding en relatiebeheer.

We geven het merk Gevangenenzorg inhoud door middel van storytelling in woord en beeld. We laten zien wat we in opdracht van Mattheus 25 doen voor (ex-)gevangenen, tbs-patiënten en hun achterblijvende familieleden. In alle verhalen, zowel in woord als beeld, komt ons geloof in herstel tot uitdrukking. De kanalen die we daarvoor inzetten, zullen social media zijn, gecombineerd met offline media.

Branding gebeurt ook via de presentaties en gastlessen. In 2022 zetten we de eerste stappen richting een verbetering van de kwaliteit hiervan, wat we in 2023 verder willen gaan concretiseren. Presentaties aan scholen zullen sterk aan belang gaan toenemen. Regelmatig zullen daar ook fondswervende acties aan zijn gekoppeld. Het Actieplatform zal een steeds belangrijker wervingskanaal gaan worden.

Relatiebeheer

Om een goede relatie te kunnen onderhouden met onze donateurs, willen we hen kennen. Wij streven naar maatwerk. Daarvoor is in 2022 een donateursonderzoek en een RFM-onderzoek gestart. De opbrengst daarvan werken we uit in ons relatiebeheer in 2023. Binnen ons donateursbestand worden 10 segmenten onderscheiden met ieder een eigen specifieke marktbewerking.

Elk touchpoint, zowel off- als online, moet de donateur zich (persoonlijk) welkom weten en zich aangesproken weten op een manier die past bij de GNd merk- en communicatievisie. Dat geldt ook voor de formulering van de geefvraag.

Ook wat betreft relatiebeheer monitoren we de ontwikkelingen en trends.

Als samenlevingsorganisatie voert GNd een actief beleid op een brede inkomstenstroom.

Dat voorkomt het risico van eenzijdige afhankelijkheid. Voor 2023 zal dit onverkort prioriteit houden. Van onze begroting is meer dan 50% afkomstig uit de samenleving.

Wat betreft de achterbaninkomsten vanuit kerken en particulieren zullen we onze inspanningen verder vergroten, ook digitaal. Binnen dit segment zal steeds meer aan inkomsten gerealiseerd worden via online marketing. Ons streven is om in de volle breedte vastere relaties te kunnen aangaan.

Een en ander zal gerealiseerd moeten worden binnen de ruimte van de onderstaande begroting.

Opbrengsten (x € 1.000) B-2023

Organisatiekosten 59
Innovatie & Verduurzaming Organisatie 176
TOTAAL 3.175

Het resultaat van deze begroting voor 2023 is €0.